تبریز ، شهر زیبایی ها

یکشنبه بعد از صبحانه وسایلامونو جمع کردیم و برای پارت آخر بررسی از مرجع تبریز طبق کپی رایت گردی حاضر شدیم
بامزگی ماجرا این بود که این پارت ر‌و از روز اول سفر میخواستیم اجرا کنیم که هربار به بهانه ای به تعویق افتاد
هممون از اول میدونستیم که شاید مهمترین بخش سفر همین تیکه باشه .
ساعت ۱۰ صبح بود که کلی تاکسی به صف روبروی محل اقامتون ایستادن هممونو همزمان ببرن مرکز شهر بررسی از مرجع تبریز طبق کپی رایت تا از بافت قدیمی و تاریخی تبریز ، بازار و .... دیدن کنیم
این توضیحو بدم که جمع ما از تنوع سلیقه ی بسیار بالایی برخوردار بود و همین موضوع باعث میشد اختلاف نظر های زیادی داشته باشیم
مثلا خانوما به عشق دیدن بازار قدیم روزشونو شروع کردن ( دقت کنین : اصلا مهم نیست که بازار‌ رو به قصد خرید هدف رفتن قرار داده باشن یا کلا کاربری بازار مطابق با نیازهاشون باشه، کلا هر فضایی با کانسپت بازار که توش فرایند بده بستان کالا رخ بده براشون جذابه )
یا مثلا جوونتر ها به عشق شهرگردی و تجربه ی پیاده گذرهای معروف شهر و دیدن المان های مطرح شهر و کلی سلفی گرفتن باهاشون و .... همراهی میکردن
آقایون اغلب دیدن و بررسی کردن فضاهای تازیخی براشون جذاب بود
خب مشخصا هر گروه دوست داشتن وقت بیشتری رو به هدف مورد نظر خودش اختصاص بده و همین موضوع کار مامانم رو بعنوان لیدر جمع سخت میکرد ( با این ملاحظه که مامان یه خانومه و نظراتش به نظرات گروه اول نزدیکتر )
بالاخره مامان به اختلاف نظر ها سر و سامون داد و با راننده ها هماهنگ کرد و قرار شد توقفمون روبروی خانه حیدر زاده باشه. از اول هم اتمام حجت ها انجام شد که فقط خانه حیدر زاده رو به نمایندگی از ۱۱ خونه تاریخی زیبای تبریز میبینیم که وقت تلف نشه
خانه ی حیدر زاده ، خانه یک تاجر فرش دوره قاجار ی ، با کلی اتاق تو در تو بود ( ۲۰ تا اگه اشتباه نکنم ) . راستش انقدر با در بسته مواجه بودم حین گشت توی خونه و کسی نبود که اطلاعات درست و کافی برای پرسش های من داشته باشه که کلا بنظرم نیومد بجز یه خونه معمولی دوره قاجاری با تمام المان های خانه های اون دوره ، اتفاق خاص دیگه ای توی معماری این خونه رخ داده باشه.
از خونه ی حیدر زاده تا رهگذر تربیت پیاده روی زیادی نبود .
رهگذر تربیت رو جستجو گرانه طی کردیم و تمام وقت در شگفت بودیم که چقدر مردم این شهر با فرهنگن و عجب طراحی شهری بررسی از مرجع زیبایی طبق کپی رایت داره تبریز ( اساسا طراحی داشتن شهر ها در ایران نادره و شهری که طراحی شده باشه شهری بسیار پیشرفته محسوب میشه )
پاکیزگی شهر تبریز اما مقوله ی برجسته ایه که از اولین دقایق حضورمون توی شهر خیلی به چشم خورده . بعد از اون گشاده رویی پ برخورد مردم شهر زیبای تبریز رو زیبا تر از قبل به نمایش گذاشته
اهان
یه مساله دیگه که اهالی تبریز رو از اهالی سایر شهرهای این سرزمین جدا میکنه ، بینش آدم هاشه
رضایت و عشق سرشارشون به اقلیمشون و تلاش چشمگیرشون برای ارتقا کیفیت زیست بومشونه .
فقط یه سوال برای من بوجود اومده : چرا میگن تبریز شهر بدون گداست ؟
ما از روز اول با کلی گذا مواجه شدیم و هر بار فک کردیم مگه نگفته بودن که تبریز گدا نداره ؟
آخرین ساعات حضورمون در تبریز صرف خوردن غذاهای بسیار خوب و با کیفیت در یکی از رستورانهای خوب این شهر شد
ساعت سه و نیم ظهر بود که به سوی مقصدی کاملا تازه راهی شدیم .....کلیبر
آنارام باشید

ام اس من...
ما را در سایت ام اس من دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ms-roomo بازدید : 180 تاريخ : سه شنبه 29 آبان 1397 ساعت: 20:55